March 29, 2021 at 09:39AM

The “Thread” matters in Sashiko. There are stories we call it “Sashiko Thread”, and there are reasons why we keep using the specific “Sashiko Thread”. You can find the details on our Youtube & Website, and here is a “process” of thread being a part of fabric. It is very rare to have this kind of example because the fabric today is not designed to last so long. This Sashiko is more than 12 years old, and finally it is becoming a part of Fabric.

“Cloth & Fabric” is a form of culture. It exists everywhere the human resides. The priority (concepts) changes. Now, “how it looks” is more important than “how long it can last”. Both are very important cultural aspects. We need to learn to appreciate “both”.

There is a reason why I do not insist on “slow-fashion & Sashiko” so much. They are very much related, and I probably should use it for the marketing purpose. However, the core for slow-fashion is NOT mending. It is supporting “traditional textile manufacture” who can make the fabric for the purpose of “last-long”. I do not want “it” to be a trend with filtering the facts by the privileged group of people (including myself). Therefore, I share to be mindful and caring. 

「刺し子糸はね〜、時間と共に布と一緒になっていくんだよ」。糸で作られた布に、糸を刺して通す。布は厚くなり、暖かくなり、そして丈夫になる。使い捨てが前提で作られた現代の衣文化では信じられないことが、当時は存在していたんだろうなと想いを馳せます。

「布と一緒になる」という表現は、言葉だけだと少し不思議です。糸は糸。布は布ですから。でも、本当に布と一緒になって”いく”んです。特別な撚りが時間の経過でゆっくりと戻っていく。でも、針目毎にその変化は区切られ、針目そのものが割れてしまうのではなく、ゆっくりと布の一部になっていく。現代では10年も20年も使い続ける布はなかなか存在しないので、どこかで良い例が無いかなぁと思っていたら、恵子さんが僕が日本に残したバッグを使ってくれていました。大槌刺し子に持っていったバッグなので、少なくとも10年以上前に作ったバッグです。針目、少し”緩く”なってませんか?使い続けると、一本一本の糸が布と一緒になっていくような感じで一層強くなります。(ただ、布自体も丁寧に織られている必要があるけれど)。こういう刺し子も残していきたいなぁと思うのです。

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